Print

Bard College, Annandale-On-Hudson, NY

Af Ragnhild May, Fulbright 2015-16

Under mit ophold på Milton Avery Graduate School of the Arts på Bard College, gik jeg på linjen Music/Sound på Master niveau.

Opholdet har været utrolig læreligt og udviklende på mange forskellige planer, både fagligt, socialt, sprogligt samt at jeg har fået en større kulturel og global samfundsmæssig forståelse.

Da jeg besluttede mig for at søge til USA, var det primært pga. uddannelsen i ny musik, hvis faglige diskurs på Bard College virkede meget tiltalende på mig. Desuden var måden at nytænke undervisning på institutionen appellerende. Hvad jeg ikke vidste var, at jeg ville komme hjem med et globalt perspektiv og faglige forbindelser i hele verden.

Da jeg ankom til USA den 1. januar, var det naturligvis med en cykel i baggagen, da jeg jo som københavner er vant til at cykle alle steder. Min færden på cykel i New York, blev mødt med stor forundring fra mine nye bekendtskaber, da cykling i New York ikke er ret udbredt, og mest bliver dyrket af nogle meget hardcore cykelbude. Dette var ikke den eneste kulturforskel jeg mødte i løbet af mit ophold, jeg blev positivt overrasket over, hvor let det er at møde mennesker, få venner og skabe kontakter.

I løbet af mit ophold begyndte jeg et musikalt samarbejde med min klassekammerat Stefan Maier, og vi har fortsat samarbejdet, og skal også præsentere en komposition i København i forbindelse med en af de største danske festivaller for ny musik, nemlig G(O)NG Tomorrow, på åbningsaftenen den 4. november.

At have internationale forbindelser er særlig vigtigt i min branche, da ny musik og lydkunst er et lille felt på nationalt plan, og det derfor er vigtigt for mig, at have forbindelser rundt omkring i verden, for at udvikle min kunstneriske praksis, skabe netværk og karrieremuligheder.

Under opholdet har jeg talt engelsk hver dag og udviklet mine sproglige færdigheder til et niveau der er flydende, ligesom jeg har udviklet mine evner inden for den faglige terminologi.

Det var en meget spændende periode at opholde sig i USA, omkring præsident valget, og opholdet blev således ikke bare relevant i forhold til at lære om lydkunst og musik, men også international politik.

I min klasse, var det primære fokus for kompendiet visuelle notationer, og jeg fik derfor lejlighed til at dykke ned i mit store kunstneriske forbillede Maryanne Amachers partiture. Amacher er amerikansk komponist og pioner inden for lydkunst og ny musik. Hendes værker er meget respekterende inden for miljøet, men er ikke så kendte uden for USA, og muligheden for at studere hos nogle lærere der havde kendt hende personligt, eller arbejdet med hendes arkiver var derfor helt unik.

Desuden har jeg en stor gruppe af gode venner og faglige kollegaer, som jeg takket være internettet stadig har kontakt til.

Jeg ser altså opholdet i USA som starten på en række samarbejder og venskaber, som vil vare hele livet.